Publicerad Lämna en kommentar

Vi klagar mest på hantverkare

Vi klagar mest på hantverkartjänster. 

Bygg och hantverkartjänster är ett utav de vanligaste anmälningarna som kommer in till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Varje år kommer det in drygt 2000 ärenden som gäller främst hantverkartjänster och siffran ökar varjer år.

Antal ärenden inom kategorin bostad (bygg- och hantverkartjänster) åren 2017-2019

År 2017 – 1605 ärenden

År 2018 – 2122 ärenden

År 2019 – 2603 ärenden

Vår kartläggning visar att många ärenden skulle förebyggts med en noga bakgrundskontroll, liksom den hantverkarrapport som Hantverkarkoll erbjuder. 

Vi har studerat en hel del anmälningarna som kommit in till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) där vi ser varningstecken som skulle fångats upp vid en ordentlig bakgrundskontroll liksom vår rapport. Konsumenten skulle förmodligen inte anlitat byggföretaget om de tagit del av vår rapport.

En anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är kostnadsfri men tidskrävande och kan ta upp till sex månader. Komplicerade ärenden prövas inte av nämnden.

Även om Allmänna reklamationsnämnden (ARN) dömer till konsumentens fördel är byggföretaget inte skyldig att följa deras rekommendation vilket det i slutändan är. Konsumenten får själv driva ärendet i tingsrätten.

I våra rapporter framgår om byggföretaget blivit anmäld till Allmänna reklamationsnämnden (ARN), antal förlorade ärenden samt förlorade konsumenttvister i tingsrätten.

Att tänka på när du anlitar hantverkare

Med vår hantverkarrapport kan du som beställare av bygg- och hantverkartjänster vara trygg och säker att du får all information om byggföretaget du tänker anlita. 

Nästa gång du anlitar ett byggföretag eller en hantverkare gör en hantverkarkoll och kontrollera vem du anlitar. 

Källa Allmänna reklamationsnämnden (ARN) www.arn.se

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *